A što kad bih ti rekla da je normalno što “mrziš” prodaju?

Ali i da se to može lako promijeniti.
Ovaj je članak izašao u srpanjskom broju on-line magazina Proaktive
A što kada bi ti rekla da je normalno da mrziš prodaju?
Da, dobro si pročitala – normalno je.
Jer vjerojatno govoriš iz svojih negativnih iskustava s prodajom.
Tko se od nas nije našao u situaciji s nepoštenom prodajom:
-
kada osoba s druge strane telefonskog razgovora / zoom sastanka nije htjela čuti ne
-
kada ti je u prvim danima poduzetništva na adresu došlo 10 “sudskih registara” koji izgledaju kao legitimne uplatnice, a zapravo su mjesto na beskorisnom registru
-
ili još gore, ako si morala raditi taj posao gdje te netko natjeravao da se služiš nepoštenim praksama za veću dobit firme (a mizernu plaću)
Ovo su očiti primjeri, no u online svijetu si se sigurno susrela i s onim suptilnijima:
-
kada si kupila neki digitalni proizvod koji je obećavao brda i doline, da bi te dočekao hladni tuš, i nekvalitetan, 1000 puta iskopiran sadržaj
-
kada si se navukla na nečiji sadržaj, možda čak i kupila neki manji proizvod, uz stalni osjećaj da nešto nije u redu s tobom i da moraš konzumirati i kupiti još više i skuplje da bi konačno otkrila tajnu uspjeha
-
kada si ušla u superskupi i superpopularni program kojeg svih hvale, i kunu se u njega – da bi shvatila da ne dobivaš apsolutno ništa novo niti korisno iz njega – uz nezaobilazan “onda nešto nije u redu s tobom, jer svima ovo funkcionira” osjećaj. Ali, ako kupiš još ovo od mene…
Da, sve je ovo prodaja i marketing koji vodi do nje, i sasvim je normalno da takvu prodaju mrziš. To samo pokazuje da si kvalitetno ljudsko biće.
Ali, ovo ne mora biti prodaja.
Prvi korak u tvom boljem odnosu s prodajom je upravo to: samo zato što ovo postoji, i kroz manipulaciju i varanje nekim ljudima donosi jako velike sume novaca, ne znači da ti moraš raditi prodaju na takav način.
Drugi korak je: osvijesti da je prodaja način na koji komuniciraš s klijentima, a ti si osoba koja u svom biznisu bira i klijente, i način komunikacije koji je u skladu s tvojim vrijednostima i normama.
Osobe koje biraju gorenavedenu prodaju imaju svoj set vrijednosti, a ti postavljaš svoje standarde.
Tvoj prodajni proces bi trebao biti ugodno iskustvo za tebe i tvoje klijente.
Što to znači:
Neka bude lagan! Ne moramo pucati na jednostavnost da bi privukli impulzivne kupce, ali ne moramo im ni komplicirati život.
Zapitaj se:
-
koliko je lako kupit od tebe i koje sve korake klijent mora poduzeti da bi došao do tvog proizvoda?
-
Koji koraci su suvišni i/ili zbunjujući za klijenta?
-
Kako bi se ti osjećala da moraš kupiti od sebe?
Neka bude informativan! Proces prodaje nam omogućava da se obratimo pravim klijentima, i odbijemo one koji to nisu.
Zapitaj se:
-
jesam li dala sve informacije o proizvodu koji su bitne klijentu? I pod time ne mislim na tehničke informacije i nabrajanje karakteristika, već ideje za korištenje, informacije o dostavi, rok trajanja, priču iza sastava koja promovira tvoje vrijednosti itd.
-
jesam li im omogućila da kupe korisne nadopune (rezervne dijelove, rutine kod kozmetike i sl.)
-
jesam li u procesu naglasila za koga proizvod je/ nije
Neka bude prilika za razvoj! Povratna informacija je zlato. No, moramo je znati pitati i implementirati na pravi način. Poanta nije u objavljivanju “oduševljena sam s paketom” screen shotova na IG story, već o propitivanju procesa izrade, pakiranja i dostave koji će nam u budućnosti osigurati mogućnost postizanja boljih cijena zbog reputacije i odnosa s klijentima.
Neka bude prilika da od klijenta dobiješ fanove!
Uvijek naglašavam da prodaja nije čin kupovine, nego produžena ruka dobrog proizvoda. Kada u prodajnom procesu posebnu pažnju posvetimo fer odnosu s kupcem kroz ugodan proces komunikacije, dostave i kvalitetan proizvod – dobivamo najsnažniji resurs u svom poslovanju – klijente koji kupuju od nas, te nas preporučuju u svakoj prilici.
Nisam mentorica koja će ti pisati tri, pet ili sedam savjeta za veću i bržu zaradu, ali sam mentorica koja će te pozvati da svaki savjet/ taktiku o prodaji promotriš iz tri aspekta:
-
je li ovo primjenjivo na moj biznis unutar mojih moralnih vrijednosti?
-
tko mi daje ovaj savjet – koje su kompetencije te osobe i je li njeno iskustvo relevantno za mene?
-
doprinosi li ovaj savjet dugoročnom odnosu mene i mojih idealnih kupaca?
Prodaja može biti inovativan i autentičan proces povezivanja s kupcem, kada naučimo slušati sebe i kupce, umjesto predrasuda da je “uspješna prodaja” samo ona koja vara klijente radi veće i brže zarade, a prodavaču ostavlja gorak okus u ustima.